TO UKER PÅ KRETA -

BEKLAGER FOR SLURVETE SKRIVING, MEN JEG SKREV DET FØRST PÅ ENGELSK FORDI JEG SKULLE SKRIVE DET FOR ENGELSKLÆREREN MIN PÅ SKOLEN, SÅ GADD JEG IKKE Å OVERSETTE ALT SELV ETTERPÅ, SÅ JEG OVERSATTE DET BARE I >Google Translate< , OG SOM ALLE VET, SUGER GOOGLE TRANSLATE.

15 mai:
Mama, Iben, Marit, Hege-Mari, Frits, Robin, Aron, Frida, Aurora, Gerd, Knut og jeg tok flyet fra Værnes kl.18:00.
Flyselskapet vi dro med var Thomas Cook Scandinavian Airlines. Det var ikke så mye turbulens, og jeg syntes det var gøy  å sitte på flyet. Ca. en og en halv time etter at flyet lettet, ble vi servert mat. Mama og jeg hadde en deilig kylling
kylling gryte med grønnsaker, og Aaron hadde pasta med tomatsaus. Kyllinggryten var svært velsmakende, men litt for krydret. Det var veldig god service og alle de ansatte var veldig hyggelige. Like før vi skulle lande, fikk jeg en hodepine, men det var raskt over. Etter at vi hadde landet, ble vi kjørt med buss til et sted i Agia Marina hvor vi skulle hente bagasjen vår. Deretter ble vi kjørt av en annen buss til Theo Hotel i Agia Marina, hvor vi skulle bo i to uker. Vaktmesteren på hotellet viste oss rommet vårt, og han fortalte oss om bruk av objektene i leiligheten. Noe som var nytt for oss var at toalettpapir bør kastes i en søppeldunk ved siden av toalettet, og ikke i den. Grunnen til dette er at rørene er så smale at
toalettet kan tettne. Vi var slitne etter en lang flytur, så vi la oss ned for å sove med en gang.

16 mai:

Vi var ved bassenget. Vi solte oss, slapte av og bada. Vi fikk en milkshake med jordbær
smak, som var veldig god. Jeg ble solbrent på begge hendene mine, og det var smertefullt. Etter litt soling, satt jeg på en liten barnekarusell med Frida som snurret rundt og rundt. Jeg var virkelig svimmel etter tre minutter,
selv om karusellen var veldig liten. Den snurret svært fort til være så liten.

17 mai:

Om morgenen dro vi til stranden for en svømmetur. Jeg måtte bli i skyggen for å ikke bli
mer solbrent. Ca. 19:00. dro vi til en restaurant og feiret 17. mai. En ansatt
hadde satt av et bord for oss, og det var dekorert med roseblad, blomster og lys. Noen andre nordmenn kom
litt etter oss for å feire 17. mai. Vi hadde kjempegøy og alle var veldig hyggelige.

18 mai:

Vi dro til et sted som heter Platanias og gikk til en liten restaurant og smakte gyros. Det er grillet kjøtt,
tomat, rømme og chips i pitabrød. Etterpå gikk vi rundt i gatene og kikket i forskjellige butikker.

19 mai:

Vi var ved bassenget og solte oss. Det var vindstille og veldig varmt. Da jeg gikk ned til leiligheten vår, falt jeg
ned stein trappa og sklei ned. Jeg var veldig sår i ryggen, hodet og hale beinet etterpå, men det gikk bra. Senere på kvelden lekte jeg med Frida.

20. mai:

Vi var på sjøen og svømte i havet, og etterpå dro vi tilbake til leiligheten vår. Det var virkelig varmt, og solen skinte.

21 mai:

Vi var ved bassenget og slappet av. Været var veldig bra og vi hadde en temperatur på 30 grader.

22 mai:

Vi var i byen Chania for å shoppe og å se oss rundt. Det var mye å se, og det var masse folk.
Vi gikk gjennom den gamle delen av Chania og det var restauranter og butikker liggende tett sammen, og det
var veldig trangt der. Vi var i den gamle kirken i Chania og tente lys for dem vi er glade i.
Kirken var pyntet med viktorianske og gotiske detaljer, og den var nydelig.

23 mai:

Vi var på stranden, og etterpå gikk vi inn til Platanias og møtte bekjente fra Hovin. Etterpå
gikk vi tilbake til hotellet og spiste middag på hotellets restaurant. Det var god service og blide ansatte.

24 mai:

Vi var på stranden og svømte i havet. Vannet var litt kaldt med en gang, men til slutt var det varmt. Jeg fikk
saltvann i mine øyne, og det gjorde litt vondt. På kvelden gikk vi til lekeplassen og hadde det gøy.

25 mai:

Vi tok bussen til Chania på morgenen og handlet litt. Jeg kjøpte meg nye sko og noen andre småting. Vi tok
båt til den lille vulkanøya Lazaretta og oppdaget nye ting. I midten av båten, var det
store glassplater, slik at vi kunne se femten meter ned i dypet. Vår guide var en dykker, og han stupte inn i
sjøen og svømte under båten med mat for fisken. Han lokket fisken under båten med mat, så vi fikk se dem. Det
var mange merkelige fisk. Da kvelden kom, gikk vi opp til baren og koste oss.

26 mai:

Marit, mama og jeg tok bussen til Platanias å handlet litt mer og å så oss rundt. Da vi satte oss ned for å spise på en restaurant kalt Platanos, møtte vi fire bekjente fra Hovin, som vi tidligere hadde møtt 23. mai. Etter en time med å snakke tok Marit,
mamma og jeg bussen hjem til Theo Hotel. Da kvelden kom min mor og jeg gikk opp til baren på hotellet og slappet av før vi dro ned til leiligheten og spiste potetgull.

27 mai:

Vi var på stranden om morgenen, og gikk opp til leiligheten til dusje på ettermiddagen. på kvelden dro vi til
restauranten Kri Kri, som ligger ved stranden, og spiste middag.

28 mai:

De ansatte på restauranten Kri Kri hadde laget en avskjedsfest for oss, siden vi skulle dra hjem til Norge 29 mai. Vi ble servert deilig mat, og de ansatte var veldig koselige. Etter å ha spist både middag og dessert, min mor, Marit og Hege-Mari danset  linedance med en av de ansatte. Det var moro å være til stede.

29 mai:

På formiddagen tok vi et fly hjem fra flyplassen i Chania til Værnes i Trondheim. Maten vi fikk denne gangen var biff og
potetmos. Jeg likte det ikke, siden jeg ikke så glad i kjøtt. Servicen var fortsatt like god som sist, og hele personalet
var hyggelige og imøtekommende. Jeg sovnet på flyet siden jeg var så sliten, og da gikk flyturen mye raskere. Da
vi hadde landet, gikk vi inn for å møte pappa. Jeg har hatt en super ferie på Kreta, og jeg ønsker å komme tilbake til samme sted neste år.